Wednesday, January 14, 2009

Kursus baiki HP

Posted by FiguRa

2 ari aku kursus kat bagan anjuran HH era communication dengan kerjasama PERDA...

memang best kursus nie...tak boring..
walau pun kursus nie 2 hari saja tapi insyaallah aku dah boleh tau macam mana nak baiki HP yang problem..

ANTARA TOPIK YANG DIAJAR:

1· Prinsip asas telefon bimbit.
2· Perkakasan dan perisian dalam telefon bimbit.
3· Teknik mengesan kerosakan telefon bimbit dan cara penyelesaiannya.
4· Cara menggunakan peralatan membaikpulih telefon bimbit contohnya “solder”, “blower”, “multimeter”, “power supply”, dan “tool set”.
5· Cara menggunakan software untuk membaikpulih telefon bimbit.
6· Masalah-masalah yang sering berlaku dan cara penyelesaiannya:
*Tidak boleh dihidupkan (no power)
*Tidak boleh dicaj (cannot charge)
*Tiada network/signal (no network)
*Tidak boleh panggilan ataupun masuk (cannot call in or out)
*Masalah pembesar suara dan mikrofon(speaker & microfone)
*Tidak boleh “vibrate” (cannot vibrate)
*Pad kekunci gagal berfungsi (keypad failed)
*Masalah “Insert sim card”
*Tiada bunyi (no sound)
*“Hang”
*Serangan virus
*Kegagalan sistem operasi
*“Contact service”

Insyaallah next month aku akan start buka kedai... dalam rumah jer dulu hehehe sebelum ada kedai sendiri... nnt nie aku nak kawan2 cadangkan nama2nyer k... hehehe nie part time aku jer...
kalau ada sapa2 berminat nak tau nanti aku akan ajar...
bayaran tu nnt aku pikir...hehehe

1 comments:

getaran hatimu getaran hatiku said...

salam...nak tanya..kena bayar berapa masa awk g hari tu..kalau tak keberatan..ley tak sy dapatkan nota tu dari awk..sy pun berminat jugak pasal baiki hp ni...tp tak tahu kat mana ada kursus dia..